Опитът показва, че преди да вземе решение за дадена покупка, макар и тя да е импулсивна, всеки клиент си задава три въпроса, на които търси бърз и лесен отговори, преди да предприеме финализиране на сделката :
- Цената! Дали е възможно най-добрата?
- Качеството или марката! Дали е наистина това което прочетох?
- Доставката! Налична ли е стоката при търговеца, кога ще бъде доставена и колко ще платя за това?
Към тези три въпроса, аз бих добавил още три, едва след отговора на които човек би трябвало да бъде удволетворен от направения избор:
- Кой е търговеца срещу мен, може ли да бъде идентифициран бързо и лесно?
- Какъв е каналът за продажба - фейсбук страница, сайт за обяви, собствен електронен магазин?
- Ще получа ли документи за направената покупка и съответно платената сума?
В тази статия искам да обърна внимание именно на това - защо отговорът на последните три въпроса е не по-малко важен от отговора на първите три. Дори нещо повече - смея да твърдя, че ако сте наясно с търговския субект срещу вас, час от първите въпроси губят смисъл.
Несъмнено в първичните клиентски търсения и въпроси има резон. Все пак цената, качеството и времето на доставка са съществени. Но нека влезем в хипотезата на онлайн пазаруване на маркови оригинални артикули. Като пример ще разгледаме онлайн покупка на слънчеви очила от световно известна марка.
Кой е търговеца срещу мен, може ли да бъде идентифициран бързо и лесно?
При отговора на този въпрос, много често потребителят зад компютъра среща първите съмнения и затруднения, ако изобщо ги осъзнава. А правилото е много просто - ако срещу вас стои търговец с добра репутация, с дългосрочни добри намерения и лоялни практики, би трябвало много бързо и лесно да може да го идентифицирате.
Такива търговци първо нямат интерес да крият нищо от Вас, имат популярни разпознавателни знаци (лого, име, бранд) в хедъра на сайта си. Общоприето е онлайн търговците да изписват всички свои данъчни данни - ЕИК , No ЗДДС, пълно наименование на фирмата, представляващи лица, адрес и данни за контакт, най-често във футъра на сайта, в секция ЗА НАС, КОНТАКТИ.
От миналата година, по изискване на МФ и НАП, всички български онлайн търговци, работещи законосъобразно и в бялата част на икономиката, би следвало да са регистрирали своя онлайн магазин в т.н. Регистър на онлайн търговците. В този ред на мисли може да се огледате дали има такава регистрация с данните които Ви предоставя търговеца:
ПУБЛИЧЕН СПИСЪК НА ЕЛЕКТРОННИТЕ ТЪРГОВЦИ
Според ЗЗП, друго изискване към онлайн търговците е да имат ясно публикувани общи условия, политики на работа, обявени предварително условия за доставка, връщане и всички други подробности, касаещи отношенията Ви с търговеца. Всички тези неща бихте могли да намерите в общия случай също във футъра на сайта. При вече идентифициран от Вас търговец, според горните указания и наличие на Общи условия по законите на Р България, може да се заключи, че Вие сте дали може би най-важният отговор за себе си, относно субекта срещу вас.
В нашата примерна хипотеза, ако са Ви обещани оригинални слънчеви очила, на определена цена и начин на доставка, то срещу Вас имате вече дефиниран търговец към когото на момента или в последствие може да изявите претенции за връщане или замяна на стоката, в случай, че нещо не е както сте очаквали.
Какъв е каналът за продажба - фейсбук страница, сайт за обяви, собствен електронен магазин?
Какво може да очаквате от поръчка през анонимна фейсбук страница, сайт на който липсва информация за неговия собственик, както и ако се доверите на също анонимните, хиляди обяви в най-различни сайтове. Нима може да очаквате гаранция за направената покупка, възможност да върнете закупена стока или просто да се доверите на голи обещания за ниска цена и добро качество? Отговорът е близко до ума.
И тук се връщаме отново на предишния въпрос - не е лошо да се възползвате от някоя промоция в социалните мрежи или сайтове за обяви. Важното е нейният източник да е ясно дефиниран. Всеки сериозен търговец, който продава през собствен сайт или наета платформа е възможно да управлява и използва като канал за продажба и различни социални мрежи. Обратното обаче не е възможно - няма легален онлайн бизнес който да представя себе си единствено по месинджър или инстаграм постове и да изпълнява поръчки само на "лични съобщения".
Ще получа ли документи за направената покупка и съответно платената сума?
За голямо съжаление, не малка част от българските потребители смятат, че този въпрос касае само и единствено НАП и не разбират ползите които получават ако изискат и получат документи за всяка покупка.
Реалноста е такава - в много случаи поръчвате нещо, на сайт, който на пръв поглед изглежда прилично. В последствие получавате пратката не от юридическо, а от физическо лице Х. Разбирате, че изплащате наложен платеж за покупката си също на неизвестно лице, без да знаете има ли начилен за внасяне в бюджета ДДС, как и дали изобщо търговеца отчита сумите. Единственият докумет за направената покупка е хвърчаща бележка за доставка, която ви дава куриера.
Минимума документи, които следва да придружават всяка продажба са :
- вашата електронна поръчка или съответстваща на вашата поръчка стокова (складова) разписка за предоставяне на стоково-материални ценности. В тези документи трябва да присъстват точно описани наименованието, марката, модела, броя и единичната цена на артикула който сте закупили.
- докумет за направено плащане. Ако плащането е направено онлайн в процеса на поръчката, според новите разпоредби на Наредба N18, трябва да получите на своя е-мейл адрес бон в електронен вид, с изписана платена сума и дата на плащането. Ако нямате такова електронно известие за плащане от търговеца, заедно с пратката трябва да получите и фискална касова бележка.
Ако получавате пратката си с наложен платеж, има две хипотези: 1.Търговеца има договор за НП/ППП с куриера, при което следва да получите докумет за платената сума в момента на плащането от самия куриер. 2. Ако търговеца получава наложените си платежи без договор за НП/ППП, то той е длъжен предварително да е издал фискален бон и същия да придружава пратката.
Сигурно е едно - по кой от всички начини плащате е без значение, но във всеки случай, излизайки от офиса на куриера, Вие трябва да имате докумет за направеното плащане. - ако предварително сте заявили издаването на данъчна фактура, никой легален онлайн търговец няма да Ви откаже да издаде такъв документ. Дори нещо повече - в пет дневен срок от получаване на стоката, имате право да изискате издаване на данъчна фактура, която да Ви бъде изпратена допълнително.
Защо е важно всичко това? Ако купувате (според разглежданата хипотеза) оригинални слънчеви очила Roberto Cavalli RC1076 52G 59 и сте получили официални документи - стокова разписа и данъчна фактура с описани наименование на артикула, марка и модел, то вече имате достатъчно гаранции, че стоката не е менте или реплика, отговаря на описаните характеристики и е наистина от цитираната марка. Щом търговецът Ви е издал документ, оформен по този начин, това означава, че той самият има документи за произход на стоката и е придобил въпросния артикул легално.
И обратното - ако някой се опитва да Ви продава реплика, менте или копие на очила Roberto Cavalli RC1076 52G 59 , той практически няма легален начин да Ви издаде данъчна фактура или друг официален документ, оформен според законовите изисквания. Продажбата на т.н. реплики на маркови продукти, на техни копия, аналози и прочие е забранено по законите на Р България, ЕС, а и в целия свят, което е в разрез с това да е придружена с документация. В "документите" придружаващи подобни имитиращи продукти, ако има изобщо такиваи, вероятно ще бъде изписано "слънчеви очила" или "дамски слънчеви очила" , без да са цитирани така важните подробности.
Погледнато от друг ъгъл, отговорноста за благоденствието на социалните системи, бизнеса, работещите, пенсионерите, вашите деца и всички субекти в страната, би трябвало да е споделена между всички - държава, търговци и потребители. Упражнявайки взаимен контрол, всеки потребител трябва да е сигурен, че една част от неговите пари (20% ДДС и поне още 5% преки данъци) наистина ще постъпят в бюджета, а не в джоба на някой нелоялен онлайн търговец.
В заключение на всичко казано, ако дадена цена ви устройва и си отговорите на поставените въпроси положително, може да сте спокойни. Онлайн търговията не е нещо страшно и опасно. Действайте.
Ако обаче липсват отговори и имате колебания относно какво и от кого купувате на тази цена - търсенето трябва да продължи.
Какво правим ние в Sunglasses.bg
1. В момента на генериране на поръчка, ви изпращаме е-мейл с пълно описание на сделката и самата поръчка в електронен вид - PDF файл, подписан от нашият сървър с уникална хеш стойност на всеки служител.
2. След потвърждение на поръчката и разговор по телефона с клиента, системата генерира изходящ складов документ - стокова разписка, която придружава пратката, с подробно описание на включените в поръчката артикули.
3. Генерира се товарителница през системата на куриера и пратката бива изпратена към Вас.
4. На следващият ден, при получаването и плащането, куриера Ви издава фискален документ по силата на договор за НП/ППП между нас и куриера.
5. Всички плащания получаваме по банков път. В момента в който Вашето плащане постъпи при нас чрез куриера, фактурираме всички преводи за деня, без значение клиента дали е пожелал да му издадем фактура или не. Своята фактура може да изтеглите през профила си на Sunglasses.bg или ако Ви е по-удобно в пряка комуникация с нас.
КАТЕГОРИИ
МЪЖКИ СЛЪНЧЕВИ ОЧИЛА ДАМСКИ СЛЪНЧЕВИ ОЧИЛА
ДАМСКИ РАМКИ ЗА ОЧИЛА МЪЖКИ РАМКИ ЗА ОЧИЛА
ПРОДАВАНИ МАРКИ